Sunday 21 December 2014

Endings are not bad things, they just mean that something else is about to begin


Så er det nu. Tiden er kommet til at sige farvel til Skotland. For første gang. For 9 dage siden, dagen efter min sidste eksamen, forlod jeg Aberdeen. For første gang i 14 uger. Det var kun for en dag, men det føltes alligevel som om, at det var definitivt slut. Det føltes også som om, at noget vigtigt skulle til at have sin ende, da vores antropologi professor dagen inden annoncerede, at eksamenstiden var løbet ud. Min sidste eksamen var torsdag d. 11. december. Da klokken slog 17, var jeg fri. 4 eksamener fra lørdag til torsdag. Det var kun 6 dage, men det føltes som en evighed. Og da klokken slog 17, var de første 14 uger af mit universitetsliv ved en ende. Mit første semester er slut. 14 intense uger, hvoraf de sidste to uger har bestået af revision, eksamener og manglende socialliv. Jeg glædede mig sådan til at min antropologi eksamen var ovre. Det betød jo den ultimative frihed. Det betød starten på 5 ugers juleferie. Intet ansvar og ingen dårlig samvittighed over at julehygge og slappe af for første gang i hvad der føles som en evighed. Jeg troede, at jeg ville føle friheden så snart jeg satte det sidste punktum. De to timer, som eksamen varer, fløj afsted med lynets hast og ingen nogen af os havde set os om, var det ovre. Den eksamen, vi alle sammen havde frygtet mest, var endelig slut. Og det var slet ikke så slemt, som vi havde frygtet. Det kunne jo ikke være bedre. Men da Dr. Mills annoncerede eksamens slutning, kom bølgen ikke. Jeg kunne mærke en byrde, der dumpede af mine skuldre, men så heller ikke mere; det var ikke som jeg forventede. Ingen følelse af frihed. Den er her stadig ikke helt. Selvom det her bare er begyndelsen, føltes det, i det øjeblik jeg lagde blyanten ned, som enden. Det føltes som om, at det var enden på alt det her. Jeg prøvede at fortælle mig selv, at jeg skulle holde op med at være dramatisk og jeg prøvede at tvinge mig selv til at føle mig lettet. Men jeg kunne ikke stoppe med at mærke den følelse, jeg desværre kender alt for godt; slutning. Følelsen af, at noget jeg elsker utrolig højt, er ved at lakke mod enden.

Det bringer mig til pointen med det her, givet at der overhovedet er en. Sandsynligvis ikke. Selvom jeg ikke kan mærke det nu, så er det her jo ikke slut. Det slutter ikke det sekund, jeg sætter mine ben på flyet imorgen. Det er ikke ligesom dengang jeg skulle sige farvel til alt det, jeg havde skabt og den hverdag, jeg havde fået opbygget - i London, i Buenos Aires, Salamanca og i Houston.. Ikke denne gang. Jeg kommer tilbage igen og jeg behøver ikke skille det ad. Det venter stadig på os.

Heldigvis er sandheden jo en helt anden, end den har været de andre gange. Virkeligheden er ikke som jeg oplevede den, da min sidste eksamen var slut, og min virkelighed, som den er ligenu, er ikke den samme, som den har været før. Det her er noget helt nyt. Det er et nyt kapitel. Og selvom jeg ikke kan mærke det nu, så kommer jeg tilbage. Det er kun lige begyndt. 

This is it. I can't believe my exams are over and I can't wrap my head around the fact that left Scotland yesterday and that I’m leaving the UK today. My first semester is over. 12 hours and I'm back on Danish soil, back to a place where I know everything and everybody. It's unbelievably intangible that the first part of my stay at this amazing university is over. I doubt it there's any need for saying that it has been incredible. It has been stressful, eventful, even tragic at points - but it has never seized to teach me, to amaze me, to make me smile and to make me ponder.

I finished my last exam on the 11th, at 5pm. We all dreaded anthropology, a fact that just made me more anxious to finish and to finally be done. Despite of this, I felt prepared and I was ready to face the last thing keeping me from the Christmas break. But ironically, I felt better before the exam than I did after. I expected a tidal wave of relief to wash over me, but nothing happened when I put down the pen. None of the things I had expected happened. I didn't feel relieved. Nor did I feel the euphoria of being done - a week before most of my fellow students, may I add. I should've been ecstatic. But I wasn't. When I put down my pen, I felt like it was done. Like this, right here, my new life, was done. For good. In other words, I recognized what I was feeling as the feeling I tend to get when I know something I love very much is coming to an end. Also known as the worst feeling in my gamut of emotions.

So, this brings me to the actual point of all this. You might already have guessed it. The most incredible thing about all of this? The fact that this is not over. This is not ending the minute I get on a plane. It's just getting started. I am not leaving for good. I had to say goodbye to the life I'd created in London, in Salamanca, in Houston and in Buenos Aires, but not this time. I'm coming back. Coming back home. And this is the first time where I can actually say this with certainty. I know when I'll be back. It's like a new chapter. I've always had to leave it. Leave what I had built, leave the friends I made and the family I always ended up having in the end. But not this time. This time, I can go back to where I came from, without having to worry about what's next, without having to deal with the sadness of it being over. Not this time. I can go home and I won't be heartbroken. Not this time. I already miss everybody in Aberdeen like crazy and I’m already looking forward to going back for a new semester, but hopefully I'll be able to relax while I'm back in Denmark. No tears because I left another piece of my heart a place that feels like a million miles away. No restlessness because it's impossible to explain how I feel.

This is my first real 'I'll see you soon'. It's definitely something new. I could get used to this.

No comments: